Stijlfiguur

Afgelopen dinsdag vond de maandelijkse pubkwiz plaats. De vragen gaan over geschiedenis, natuurkunde, literatuur, politiek, chemie etc etc en er is altijd een vraag over een stijlfiguur. En die heb ik werkelijk nog nooit goed gehad. Vrij schandalig, vond ik dat.

Ik las de stijlfiguren-blogs van drs.Pee, en die hielpen me goed op weg, maar ik had voor mezelf een eigen lijstje nodig. Om me voor te bereiden op de pubkwiz - en voor als ik weer eens schrijf - en voor iedereen die wel eens schrijft - en de stijlfiguren maar niet kan onthouden, zet ik ze hier even snel op een rij.

Vooropplaatsing (prolepsis): een voorwerp als eerste woord in een zin plaatsen, om het meer gewicht te geven.
Tuinieren, ik vind er niets aan.

Pleonasme: de dubbelopcombinatie.
Het groene weiland, de witte schimmel (die van Sinterklaas).

Opsomming: een aantal feiten, mededelingen achter elkaar plaatsen.
Op mijn bureau liggen pennen, potloden, schriften, boeken, losse blaadjes en een botte schaar.

Overdrijving (hyperbool): om de tekst te versterken.
Ik moet zeker nog een miljoen overhemden strijken. 

Repetitio (herhaling): om tekst te dramatiseren.
Hij rende en rende, tot hij niet meer kon.

Vergelijking (beeldspraak): maakt de overeenkomst expliciet.
Zo sterk als een beer.

Tautologie: het benadrukken van een woord met een vergelijkbaar woord. 
Schots en scheef.

Personificatie: Levenloze dingen worden voorgesteld als wezens.
Dat vriendelijke huisje.

Synestesie: Zintuigelijke waarnemingen worden door elkaar gehaald.
Schreeuwende kleuren.

Understatement (parabool): om te ironiseren of te bagatelliseren.
Het leven duurt maar een paar tellen.

Alliteratie: als de beginletters hetzelfde zijn.
Liesje leerde Lotje lopen langs de lange Lindelaan.

Contaminatie: samenvoegen van twee vergelijkbare woorden.
Optelefoneren, verexcuseren.

Er zijn nog veel meer stijlfiguren. Op wikipedia vind je een enorme lijst.
Voor mij is de samenvatting hierboven wel afdoende, denk ik, om me door de volgende pubkwiz-stijlvraag heen te slepen, en anders zal ik hem alsnog aanvullen. Een groeiende lijst dus. (en dat is een ... personificatie - denk ik)

0 reacties:

Een reactie posten